UNTUK RENUNGAN BERSAMA..

Seseorang pemain politik yang bijak & matang.. akan berupaya untuk mengenali musuh.. di kalangan rakan-rakan.. seperjuangannya & mengenali sahabat.. di kalangan musuh-musuh.. politiknya. - Pak Malek Baretta @ PakMB

Thursday 25 October 2012

Nostalgia Era Pra-Sekolah.

Sebentar tadi PakMB cuba mengimbas kembali (semampu & sejauh mungkin) pengalaman atau insiden-insiden semasa menempuh alam pra-sekolah (sebelum 1960).

Di antara peristiwa yang masih segar di ingatan ialah perarakan keluar askar-askar Gurkha dari pengkalan utama mereka di Kem Sg Lalang, Sg Petani, Kedah pada tahun 1958 (jika tidak silap). Ketika itu PakMB baru berusia 5 tahun aje & tinggal bersama ibu-bapa di Berek Polis Sg Petani... yang ketika itu terletak berhadapan jam besar di tengah-tengah Bandar Sg Petani.

Pada hari tersebut... kesemua askar-askar Gurkha diangkut dengan trak-trak tentera sehingga ke lokasi di mana terletaknya Hospital Sg Petani sekarang ini. Dari situ mereka berkawad & memasuki Bandar Sg Petani untuk ke Stesyen Keretapi yang terletak di belakang deretan kedai-kedai di tengah-tengah Bandar Sg Petani tersebut. Semasa berkawad... mereka gah menyanyikan lagu-lagu patriotik & bergerak dengan penuh disiplin tanpa menoleh atau mengukir sebarang senyuman kepada orang-ramai yang berdiri di sepanjang laluan mereka.

Seperkara yang paling diingati oleh PakMB apabila mengimbas kembali peristiwa itu ialah... jeritan daripada ibu yang lebihkurang begini bunyinya... "Lim !!! (singkatan Malim - nama glamor PakMB semasa kecil).. dah tuuu... masuk-masuk... nanti gurkha potong ko** kau baru tau... masuk-masuk". Huawakawakah.

No comments:

Post a Comment