UNTUK RENUNGAN BERSAMA..

Seseorang pemain politik yang bijak & matang.. akan berupaya untuk mengenali musuh.. di kalangan rakan-rakan.. seperjuangannya & mengenali sahabat.. di kalangan musuh-musuh.. politiknya. - Pak Malek Baretta @ PakMB

Thursday 2 February 2012

PakMB pernah berlatih di gereja..


Tahun 1969.. Ketika itu PakMb dalam Tingkatan 3 di Sekolah Menengah Sultan Abdul Samad, Sekyen 12, Petaling Jaya.. PakMb amat berminat dgn permainan Bola Keranjang (basketball) namun tidak pernah berpeluang utk bermain krn ketika itu tidak ada seorang pun murid Melayu yg minat bermain Basketball..krn lazimnya permainan ini didominasi oleh murid2 Cina..

Atas dasar minat & sikap 'tak mengenal kalah'.. maka PakMb berusaha & berjaya menubuhkan sebuah pasokan Basketball (bukan Melayu) yang pertama ditubuhkan (mungkin) dalam Selangor.. PakMb berjaya menarik 5 rakan2 (Mohd Marzani, Sofi, Rafi, Salim & Salwan) utk join pasokan basketball PakMb yg diberi nama 'The Jumping Beans'..

Oleh kerana kami tidak punyai tempat untuk latihan maka PakMb telah meminta seorang padri di sebuah Gereja yg terletak bersebelahan Sekolah Menengah Bukit Bintang, Petaling Jaya (tak ingat pula namanya) supaya membenarkan kami menggunakan gelanggang Basketball mereka sebagai 'home-ground' pasokan kami.. & permintaan kami tersebut diluluskan. Di situlah pasokan kami berlatih bersendirian tanpa 'coach'..

Setiap hujung minggu.. kami akan berbasikal ke mana2 aje lokasi yg punyai gelanggang basketball & akan mencabar apajua kumpulan yg kami temui.. Di antara lokasi2 yg kami tujui & bermain ialah Sg Way Tin & Petaling Tin.. Malah kami pernah bermain dgn pasokan dari sekolah2 aliran Cina di persekitaran Petaling Jaya.. 

Kami amat berterima kasih kpd Padri yg mengurus Gereja tersebut krn tanpa kebenarannya.. maka 'The Jumping Beans' tak mungkin dapat tempat atau gelanggang utk berlatih.

1 comment:

  1. "The Jumping Beans" masih cukup korum? masih boleh reunion tu...!

    ReplyDelete